יום שני, 28 בדצמבר 2009

מצבר תקין

מצבר תקין אינו תנאי מספיק לנסיעה תקינה ובטוחה של רכב אבל הוא תנאי הכרחי לה. בהעדרו – הרכב מושבת. מצבר תקין חיוני מאין כמוהו בהיותו ספק האנרגיה להתנעת הרכב ולפעילותן התקינה של מערכותיו השונות המחייבות אספקה שוטפת של זרם חשמלי.

מצב תקין הוא מצבר שיש בו שישה תאים (מדובר במצבר של V12) שמחוברים יחדיו בטור. כל תא בו מכיל לוחות חיוביים ולוחות שליליים, שבניהם נוזל המכונה – אלקטרוליט.

על מנת לוודא תקינות של מצבר יש לבדוק אותה בשתי דרכים:
1. בדיקה שנעשית בעומס ובדיקת מתח (מתח נמוך מהערך המינימאלי של המצבר – 9.5 V – מעיד על כך שהמצבר אינו תקין ולמעשה- גמור.
2. בדיקת המשקל הסגולי של הנוזל ( האלקטרוליט) באמצעות מד לבדיקת צפיפות נוזלים. במצב התקין המשקל הסגולי הוא של 1.25 גרם לסנטימטר מעוקב.

בדיקה של מצבר צריכה להיעשות לא רק על ידי חשמלאי רכב, כשאתם מבקרים במוסך. מדי פעם מומלץ לבדוק את גובה המים בכל אחד מהתאים, ובכל פעם שבודקים מים ושמן, ואף בפעמים שלא עושים זאת, רצוי, מעת לעת, להציץ במצבר ולראות אך אין הצטברות קורוזיה בקטבים ( ניתן להסירה באמצעות שפיכת מים רותחים). רצוי גם לשמן את הקטבים מדי פעם, על מנת להאט ואולי אף למנוע היווצרות והצטברות קורוזיה אפרפרה-ירקרקה על קטבי המצבר.

על אף שפעמים רבות אין שום אות ושום סימן מקדים על שביקתו של המצבר – רצוי להיות ערני וקשוב לגמגומו, לזיופיו ולצרימותיו. היחלשותו מצבר באה לידי ביטוי בקועי להניעו בבוקר ובהיזקקות לכבל-התנעה לצורך כך.

מאחר שאין תוכו כברו – ודאי לא בהכרח – חשוב לא רק לבדוק את תכולת המצבר אלא אף את מעטפתו. חשוב לוודא שהמצבר שלם. שהוא אינו סדוק או,חלילה, שבור; שהוא יושב היטב בתוך התושבת המיועדת לו, מהודק ומחוזק, שלא קיים מרחב וחופש תנועה, העלול לגרום לטלטלת המצבר ובתוך כך עלול להיגרם לו נזק.

מצבר תקין ירגיע אתכם ויבטיח נסיעה חלקה. סעו לשלום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה