יום שני, 18 במאי 2009

מסעדות בצפון

לפני הקיץ אני רוצה קצת להתמקד בתחום מסעדות בצפון. מאחר ותחום המסעדנות הינו תחום בעל מגמות חיוביות ושליליות, אני רוצה להתייחס למגמות אלו בצפון.
מסעדות בצפון כמעט כמו כל עסק בארץ מושפע ממצבים פוליטיים. בהגה המקצועית קוראים לזה חסם פוליטי-מדיני וחסם בטחוני. כולנו יודעים מה קורה כאשר ישנו פיגוע בתל אביב חס וחלילה - אתרי התיירות נפגעים ברמות הקשות ביותר, הן בעקבות המורל של המקומיים והן בעקבות פחד התיירים להגיע לעיר. ארץ ישראל בכלל נפגעת כאשר יש פיגוע חבלני, תיירים אינם מבדילים בין ערים, ופשוט מבטלים את הגעתם לישראל. ישראל ככלל מצטיירת כמדינה בעלת בעיות ביטחוניות.
כך גם מסעדות בצפון. כולנו זוכרים את מלחמת לבנון השנייה, מסעדות בצפון היו סגורות ממטולה, עד טבריה בצד אחד וחיפה בצד שני. הדבר גרם לפגיעה מאד קשה בכלכלת ישראל בכלך וב מסעדות בצפון בפרט.
כשעסקתי בפרסום תיירות נתקלתי בלפחות 2 מסעדות חדשות שהיו יכולות להתרומם, אך מאחר והן פתחו בסמוך מאד לתחילת המלחמה בצפון, הן לא הצליחו לשרוד אפילו שנה. רק בשביל לחדד את הנקודה - השקעה בהקמת מסעדה מגיעה למאות אלפני שקלים, בדרך כלל מבוצע שיפוץ כללי המקנה למסעדה את הקונספט הדרוש, לאחר מכן אלו חודשים רבים בהם אין רווחים, מחירי הרצה, פתרון בעיות, קניות מוצרים ועוד.
מסעדות בצפון שנפתחו בסמוך למלחמה נתקלו בקשיים כלכליים גדולים ולא הצליחו להסתגל למצב.
ניקח את המבנה הממוקם מול תחנת הדלק עגולה בראש פינה, זו דוגמה מצויינת, במקום נפתח גריל בר היחיד מסוגו מבין כל ה מסעדות בצפון, לאחר שנסגר בעקבות המלחמה לקח יותר משנתיים עד שהמקום נפתח על ידי מישהו אחר, בין לבין המקום הספיק לעבור מספר ידיים, נקנה ונמכר לפני שנפתח.
אם כך, צריך למצוא פתרון שיסייע למצוקת מסעדות בצפון שנובע ממפגעים בטחוניים, כמו שיש ביטוח לנזקי מזג אוויר.
הבעיה היא שפיצוי למסעדה כמו שמקובל היום, מחסה נזקים אך אינו מחסה נזקים עתידיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה